Bolące stawy

Flower

Przykurcz w biodrze

Na formularz kontaktowy wpłynęło do mnie następujące pytanie:

Witam,
Chciałbym prosić o przedstawienie przykładowych ćwiczeń, które pomogą mi rozciągnąć przykurcz mięśni w okolicy prawego biodra. Od dłuższego czasu ma problemy z tym związane – jest to pozornie dłuższa prawa noga, nierówno ułożona miednica – prawe biodro jest przesunięte do przodu w stosunku do lewego, problemy z założeniem lewej nogi na prawą i z ze skrzyżowaniem nóg tak aby lewa noga krzyżował się przed prawą i lewa stopa została postawiona po prawej stronie stopy prawej(trochę to skomplikowane ale mam nadzieję że zrozumiesz o co chodzi). Problem jest też widoczny przy chodzeniu często idę tak jakbym miała dłuższa prawą nogę – tak wyglądam i tak czuję idąc- przy chodzeniu w butach na płaskiej podeszwie jest to mniej odczuwalne, natomiast założenie obcasów potęguję problem. Nogi na pewno są równe – był wykonywany pomiar antropometryczny przez lekarza. Zauważyłam, że problem się nasila w sytuacji gdy się sforsuję – np. pójdę w góry na długą trasę na cały dzień lub w okresach kiedy mam dużo stresów. Podejrzewam, że przykurcz jest spowodowany bardzo dużo ilością zastrzyków podanych w ten mięsień – tak dużą, że została mi po tym blizna. Dodam jeszcze ze mam aktualnie 26 lat. próbowałam konsultować ten problem z ortopedami ale powiedzmy ze współpraca była mało owocna. Bardzo proszę o radę.

Odpowiadam na nie tutaj, gdyż z reguły nie prowadzę korespondencji mailowej związanej z pisanymi przeze mnie artykułami. To co jest na stronie może się przydać wszystkim, a tak musiałbym wiele rzeczy powtarzać. Jest to też niemożliwe z powodów czasowych. Proponuję więc kontynuować w komentarzach pod tym tekstem.
Nim jednak się wypowiem, czy cokolwiek zasugeruję musiałbym w miarę dokładnie wiedzieć, który to mięsień. Czy jest możliwość podania jego nazwy na podstawie TEGO rysunku?
Na pewno ten przykurcz trzeba rehabilitować jak najszybciej. Im dłużej się będzie zwlekało, tym sprawa będzie trudniejsza. Czekam na nazwę mięśnia i spróbujemy coś z tym zrobić.

8 komentarzy to “Przykurcz w biodrze”

  1. Kwiecień 15th, 2012 at 08:30

    Ala says:

    Bardzo dziękuję za odp. Na podstawie schematu układu mięśniowego wydaje mi się że jest to Fascia Civering Gluteus Medius Muscle. Sprawdziłam również w jaki sposób określa się miejsce iniekcji zastrzyku – „Miejsce wbicia igły wybiera się na podstawie podziału pośladka na 4 kwadranty. Wyznacza się pozorną linię prowadzącą od końca bruzdy pośladkowej do kolca biodrowego i drugą – przechodzącą przez środek pośladka. Igłę wbija się w środek górnego zewnętrznego kwadrantu. ” – i to jest to miejsce.

  2. Kwiecień 16th, 2012 at 10:46

    stefan says:

    Jeśli tak, to powinno to być rozciąganie połączone lekką rotacją nogi.
    Proszę zerknąć Tutaj. Chodzi o ćwiczenie nr 4 zilustrowane ryc. 7.
    Do tego dorzuciłbym ćwiczenie ogólnie mobilizujące prostowniki biodra, czyli pośladki i tył uda. – RDL. Co jest ważne to właściwa postawa. Stoi się w lekkim rozkroku, łopatki ściągnięte, a brzuch lekko napięty – nie wciągnięty. Można robić kijem od szczotki na początku. Istotne jest to, by kręgosłup cały czas zachował swoje naturalne krzywizny. Kij w całej amplitudzie ruchu jedzie po nogach. W dół, a potem w górę. W trakcie powinno się czuć rozciąganie z tyłu, w pośladkach i udach.
    Oba ćwiczenia można robić ze 3 razy w tygodniu po 3 serie 20 powtórzeń. Oczywiście to pierwsze 3 seria na każdą nogę. Pozdrawiam.

  3. Kwiecień 16th, 2012 at 10:48

    stefan says:

    W RDL jeszcze ważne jest to, żeby nogi były niemal proste w kolanach – tylko lekko zgięte i w trakcie ruchu biodra idą w tył.

  4. Kwiecień 21st, 2012 at 07:20

    Ala says:

    Zaczęłam robić powyższe ćwiczenia. w pierwszym ok czuję wyraźne rozciąganie przy biodrze. w drugim nie, nic

  5. Kwiecień 21st, 2012 at 07:30

    stefan says:

    Przyczyna może być prozaiczna. Rozciągnięcia potrzebuje tylko mięsień pośladkowy średni, a pośladkowy wielki jest rozciągnięty. Jednak proponuję jeszcze sprawdzić, czy na pewno postawa jest właściwa, czyli plecy wg prawidłowych krzywizn kręgosłupa, brzuch lekko napięty itd. Pozdrawiam.

  6. Kwiecień 24th, 2012 at 09:44

    Ala says:

    boli mnie ten rozciągany mięsień, uczucie bardzo podobne do zakwasów, przy poruszaniu się nasila ale w bezruchu też jest. Odczuwam cały czas takie napierając w tej okolicy, czasami jest to odczucie podobne do tego przed skurczem. Dotyczy to tylko prawej str. z lewej jest – ok nic nie boli. czy to znaczy ze rozciągam właściwy mięsień?

  7. Kwiecień 24th, 2012 at 09:53

    stefan says:

    Taki dyskomfort jest normalny. ostatecznie każdy wysiłek ponad to do czego mięsień jest przyzwyczajony będzie owocował mikrourazami i bólem. Rozciąganie to też dla mięśnia wyzwanie, zwłaszcza zastałego. Z czasem ból powinien być mniejszy. Można też smarować to miejsce jakimś maściami typu Ben Guy, Fastum itp. Pozdrawiam.

  8. Sierpień 8th, 2012 at 05:22

    ala says:

    Mam kłopot z tym mięśniem boli coraz bardziej. Zaczęłam chodzić na basen i zawsze po pływaniu odczuwałam taki dyskomfort, napięcie tego mięśnia – uczucie podobne do zakwasów ale bardziej intensywne. Początkowo pomagały mi plastry rozgrzewające – ciepło rozkurczało mięsień i ból ustępowała. Niestety dolegliwości z czasem coraz bardziej się nasiliły. Ból stał się ostry i naprawdę dokuczliwy – przypomina ten przy zapaleniu korzonków. Mam kłopot z poruszaniem się i chodzeniem. Plastry rozgrzewające nie pomagają, łagodzą trochę to uczycie ale na krótko? Proszę o radę.