Bolące stawy

Flower

Kolejne ćwiczenia na stawy

Stawy potrzebują ruchu. Do ruchu zostały stworzone i brak ruchu może szybciej doprowadzić do ich deformacji niż zbyt intensywne przeciążanie. Z tego powodu podaję dziś kolejne ćwiczenia usprawniające pracę stawów.

Ćwiczenie na stawy barkowe

Sporo wad postawy ma swoją przyczynę w ułożeniu stawów barkowych i pozycji jaką na co dzień przyjmują nasze łopatki. Osłabione mięśnie rotatory stawu barkowego, to przyczyna wielu kontuzji w sporcie, a nierzadko i w życiu. Zadbać trzeba szczególnie o mięśnie położone przy łopatkach: mięsień dźwigacz łopatki, mięsień podgrzebieniowy i mięsień równoległoboczny. Nie zaszkodzi także wzmocnienie mięśnia czworobocznego. To te mięśnie utrzymują stawy barkowe i łopatki we właściwym ustawieniu.
Pierwsze ćwiczenie jest bardzo proste. Zwykle radzi się, by przy jego wykonaniu siedzieć na krześle. Jednak uważam, że jeśli nie ma żadnych przeciwwskazań typu bardzo osłabione nogi lub kręgosłup, lepiej wykonywać je na stojąco. Stoją w pozycji wyprostowanej i zachowując właściwą krzywiznę kręgosłupa, mocno ściągamy łopatki. W tej pozycji unosimy same ramiona do góry. Ruch wygląda tak! Nie podnosimy rąk, a jedynie same barki. Nie wolno zmniejszać napięcia w mięśniach położonych około łopatek.
Na wskazanym przeze mnie obrazku ćwiczenie jest wykonywane z obciążeniem. Na początek nie jest to konieczne. Zwłaszcza, jeśli ktoś już ma jakieś kłopoty ze stawami. Jednak z czasem można pozwolić sobie na małe obciążenie i stopniowo je zwiększać.

Ćwiczenia na kolana

Kolejne ćwiczenie wzmacnia staw kolanowy i mięsień czworogłowy. Bardzo często się zdarza, że po dłuższym pobycie w szpitalu na skutek urazów stawów, mięsień ten zostaje bardzo osłabiony, a powinien być jednym z najsilniejszych w ludzkim ciele.
Na początku do ćwiczenia można wykorzystać zwykłe krzesło. Najlepiej dość wysokie. Siadamy na nim w pozycji wyprostowanej i opieramy plecy o oparcie. Na przemian unosimy nogi poprzez wyprostowanie ich w stawie kolanowym. Z czasem, gdy wzmocnimy mięsień i staw, można wykorzystać specjalną maszynę do ćwiczeń z ciężarami. Obciążenie należy dobierać ostrożnie.
Niektóre osoby w miarę postępów, gdy nie mają możliwości skorzystania z maszyny, próbują podwieszać sobie ciężarki do kostek. Nie jest to dobre rozwiązanie. Tak umieszczony ciężar powoduje niepotrzebne naprężenie w stawie kolanowym i może doprowadzić do pogłębienia kontuzji. Działa zupełnie inaczej niż maszyna.
Skoro już ćwiczymy mięśnie czworogłowe, to dobrze jest zająć się także ich antagonistami, czyli mięśniami dwugłowymi uda. W tym celu kładziemy się na podłodze na brzuchu i uginamy na przemian nogi w kolanach. Podobnie jak w poprzednim ćwiczeniu, możemy po czasie wykorzystać specjalną maszynę z obciążeniem.
W przypadku urazów stawów trzeba bardzo ostrożnie podchodzić do obciążeń i nie wolno wykonywać zbyt dynamicznych ruchów. W pewnych okolicznościach, zwłaszcza po zabiegach może się okazać konieczne czasowe ograniczenie amplitudy ruchu lub tylko wykonywanie ćwiczeń izometrycznych. Pomocne mogą też być bandaże elastyczne i stabilizatory stawów zakładane na czas ćwiczeń. Jeśli do tego dodamy suplementację glukozaminą możemy w znaczny sposób poprawić stan naszych stawów.
3,1_S

Comments are closed.