Bolące stawy

Flower

Urazy stawu barkowego

Złożona konstrukcja

Staw barkowy jest jednym z najbardziej skomplikowanym w naszym organizmie. Musimy sobie uświadomić, że przemieszcza on ramię w wielu płaszczyznach. O ile staw łokciowy i kolanowy pracują jedynie zginając i prostując kończynę, o tyle w stawie barkowym amplituda możliwych ruchów jest ogromna. Unosi ramię przodem w górę jak również bokiem. Wykonuje skręty. Możemy też unosić same stawy barkowe nie poruszając kończyną. Daje to dość duży wachlarz możliwości. Zarówno ruchowych, jak i niestety… urazowych.
Kontuzje barków przytrafiają się statystycznie częściej mężczyznom niż kobietom. Nie ma w tym nic dziwnego. Szerokie bary to atrybut męskiej siły. Dobrze wygląda, gdy staw barkowy jest otoczony silnymi i dobrze rozwiniętymi mięśniami naramiennymi. Jeśli mięśnie te są duże, to znakomicie chronią stawy przed urazami, ale stanowi to też pewną pułapkę.
Wielu panów katuje swoje barki na siłowniach. Nawet ci, którzy tego nie robią od czasu do czasu chcą się popisać siłą dźwigając ciężkie przedmioty nad głowę. Ostatecznie od urazu barku można zacząć wakacyjny wyjazd. Jak? Wystarczy jeśli po kilkunastu miesiącach, w których cały nasz wysiłek polegał na stukaniu w klawisze komputera, nagle wrzucamy w pociągu na górną półkę ciężki plecak. Można sobie zepsuć nie tylko urlop…

Niebezpieczeństwa na siłowni

Amatorzy ćwiczeń siłowych poświęcają sporo uwagi rozwojowi barków. Sam staw jest zaangażowany w wielu różnorakich ćwiczeniach i poddawany silnym naprężeniom. Pragnienie posiadania wielkich mięśni naramiennych składania do stosowania ogromnych ciężarów. Mimo przestróg często wykonuje się dość kontuzjogenne ćwiczenia. Stawy są często za słabo rozgrzane lub też źle rozgrzewane. Dość często spotykam się z zaleceniem, by przed ćwiczeniami wykonywać rozgrzewkę, w skład której wchodzą koliste ruchy ramionami. Jeśli po takiej rozgrzewce wykonamy ciężkie wyciskania na baraki, to aż się prosimy o ich uszkodzenie. Ruchy koliste destabilizują staw i nigdy nie powinno się ich wykonywać przed ciężkimi ćwiczeniami siłowymi. Rozgrzewka musi zakładać takie ruchy, które będą później wykonywane we właściwych seriach.
Dwa ćwiczenia, których należy unikać to: wyciskanie sztangi za głową do karku oraz unoszenie sztangi do brody wąskim chwytem. Niestety cieszą się one sporym powodzeniem w większości siłowni. O wiele lepsze efekty dają inne bardziej bezpieczne ćwiczenia. Niedobór minerałów również może być pośrednią przyczyną wystąpienia kontuzji.

Wybicie barku

Z racji, że staw barkowy ma bardzo dużą amplitudę ruchów, jest też konstrukcją dość delikatną. Na szczęście rzadko się zdarza, by został uszkodzony na skutek wypadku komunikacyjnego lub urazu wynikającego z upadku. Zwykle w takich sytuacjach następuje wybicie barku, które łatwo zlikwidować, jeśli potrafi się umiejętnie nastawiać bark. W przeciwnym razie lepiej nie eksperymentować i zostawić to fachowcom.
Nie będę tu dokładnie wymieniał wszystkich możliwych uszkodzeń barku, jakie wyróżnia współczesna medycyna. Podobnie, jak w przypadku innych stawów, a czasem nawet bardziej, kontuzję tej części ciała mogą wyeliminować ze sportu lub bardzo utrudnić normalne życie. Trzeba więc zachować dużą dozę ostrożności, a w razie wystąpienia jakiegokolwiek urazu udać się jak najszybciej do lekarza specjalisty i podjąć właściwe leczenie oraz zaprzestać forsowania uszkodzonego stawu.
3,3_S

Comments are closed.